Alla inlägg den 10 oktober 2012

Av Therese Olsson - 10 oktober 2012 11:26

Ja, då är det officiellt.

Det är höst med början till vinter   

Igår pepe det till i bilen o efter lite sökande såg jag den varnade för underkylt regn o termometerns visade på +3,5 grad.

Märkes ju inte när jag satt i en varm bil men väl hemma skulle jag gå ut med hunden till parken o jag höll faktiskt på förfrysa fötterna!

Hujeda-mej vad kallt det var!

Idag kl9 var det bara +1 grad!  

Ok, fram med raggsockar o lite varmare jackor till barnen.

Hästen ska med ha ett varmare täcke nu från o med idag =)


Idag ska jag titta på ett stall för jag måste flytta hästen då jag gjort en investering i mig själv, mitt sinne o min hobby.

Jag har nämligen hittat den perfekta hästen till mig o hon är så fin med sina blåa ögon, vita päls o små röd/bruna fläckar!

Bilder kommer senare.

Hon är bara 4 månader så hon kommer inte förrän första helgen i december men stallet jag hyr in min häst i idag har inte fler platser.

Hittade ett annat några mil bort men hellre det än att ha de på två olika ställen.

Vile är i år 13 år o det e väl ingen ålder i sig men han som inte varit skadad förut har fått problem med muskelknutor bak o ömmar över ryggen så det blir kiropraktor på o jag misstänker att han aldrig kommer få ta mig till hopptävlingar o fler hubertusjakter som jag älskar.

Därför investerar jag nu i ett litet föl som jag själv kan bygga upp som jag vill ha det o hon ska förhoppningsvis ta mig till banor runt om i Skåne o på många distanser o hoppbanor o gärna några fälttävllans banor med   


Så till lilla familjen.

Vi fick ju ingen betydlig hjälp av kommunen o de träffar vi ska ha med Fabians läkare en gång i månaden har inte varit av värde så nu skriver vi klagomål till patientnämnden.  

Får vi se om vi kan få en handlingsplan som går ut på mer än bara ge lindrande vård till Fabian.

Det ligger sån jäkla fokus på hans lindrande behandling o krampor men han får krampor som en effekt av sin grundsjukdom som är NKH.

De säger de vill bara koncentrera sig på kramperna då det är de som stör honom men de gör inget åt dessa ändå!

Sen är det absurt att ta hand kramper som orsakas av att hans glycin inte ligger exakt i den nivå som den ska för att han ska krampa minimalt!

Hmm något är det som är fel på vår sjukvård.

Det är så mentalt utmattande att behöva ligga steget före läkarna o hela tiden bråka o vara framme med förslag o idéer.

Skönt är det i alla fall o höra från psykologen att Fabian är här för att stanna.

Även om jag hoppas är det svårt att lita på o det känns som varje gång jag slappnar av o inte är lika skärpt så blir han sämre o krampar mer.

Jag är så trött, ni anar inte, så pass att jag imorse inte hörde när min stora grabb gick upp, han åt frukost själv o gick iväg till skolbussen som han brukar   

Jag vill kunna orka....orka vara glad.

Vara den mamma jag vill vara , inte den jag är!

Alltid trött, alltid ont o kroppen. Enda gången jag är pigg är i stallet med hästen.

Det är så orättvist.

Varför ska mina barn lida?!

Varför ska barn lida överhuvudtaget?

Kan inte min värk o trötthet vänta på sig o komma tillbaka när barnen flyttat hemifrån istället?

Jag vill vara den bakande mamman som är hemmafru o som håller rent, sköter hushållet, trädgården, barnen o håller små kalas för barnens vänner.

Jag SKA klara det!

Enkla lösningen hade varit om jag fick familjen att flytta till en liten gård där jag hade hästarna hemma vid men det ska vara nära till Jonas skola så han inte behöver byta mitt i allt elände.

Fabian ska snart börja i dagis då jag skickat in ansökan om dagisplats.

Viktigt är dock att han inte är med stora abrngruppen inomhus så han lätt blir smittad av infektioner. Varje infektion kan sluta enormt förödande som det gjorde för älskade lilla Nanna som var en liten flicka på knappt 3 år som gick bort i somras....   hon är en vakande ängel nu.

döden är hela tiden överhängande här hemma o jag kan inte njuta tiden som är.

Det är så trist för jag kommer sakna att inte gjort mitt bästa med att slappna av o lita till han stannar hos mig så jag o familjen kunnat njuta av varandra medan vi har varann!


Min förhoppning är att en dag få lån på banken o köpa en liten enplans"gård" där jag får ha häst o ett par hönor o i o med mitt lilla föl ska jag nog bli piggare, gladare o kan lägga värsta oron med bilder av hemska farhågor på hyllan o bara ta fram de när de verkligen behövs!


Idag händer det lite roligt.

Hovslagaren kommer 15:00

Jonas ska åka sparkcykel i Tullen 17:00

Jag ska kolla på stall 18:30

samt köpa foder, posta träns som jag sålt, fylla i fler ansökningar o skicka dessa.

Sen blir det ytterligare en mysig kväll hos Vile. Fick köpt nytt strö till boxen som är pellets som man vattnar så blir det fin bädd o det var rena himmelriket att mocka igår! Inget spill o det gick fort!


Nu somnade Fabian på magen efter att ha lekt o sedan legat på magen o jobbat för att röra sig.

Titta vad go han är!  


måste bara sätta upp en bild på min stora fina ädelsten med =) bilden är tagen i Kivik på äppelmarknaden innan vi hittade kungagraven där vi läste historiken bakom o fikade i den mysiga stugan.

 

Lite sur för han inte fick köpa leksaker o det fanns inga karuseller men jag menade att han inte skulle köpa mer saker för han har hela vinden full av saker!

Köpbeteendet började redan efter hans pappa o jag skilde oss men det e värre nu när han e större så vill han köpa saker o sen ångrar han sig o det e inte bra lära honom ångest.

Det man gjort e gjort o man får lära sig av misstagen, inte göra om de igen o igen.

Svårt detta att ta hand om två barn där en kräver lika mycket som en bebis på 3 -4 månader men väger 13 kilo samt en 9 åring som beter sig som 14!

plus se till jag får äta, tvätta mig, byta kläder, komma hemifrån o se till så huset inte flyter. Ja sen ha en gubbe på det   

ha ha inte lätt men det går.

Nu ska jag göra lite mat till mini-gossen sen e det åter dags för mediciner....

JIPPI ser att klockan är så mycket!

Om en timme slutar Jonas idag o snart ska jag få krama honom!





Ovido - Quiz & Flashcards